Veiligheid aan boord!! en wat hoort zeker tot de uitrusting
Een van de belangrijkste zaken aan boord is veiligheid. Om de veiligheid te waarborgen dient de bootuitrusting aan bepaalde eisen te voldoen. Bepaalde materialen moet je verplicht aan boord hebben en andere zijn gewoon erg handig. In dit blog vertellen we wat onmisbaar is op de boot voor een veilige vaartocht.
Verplicht aan boord
De verplichte uitrusting aan boord van pleziervaartuigen is afhankelijk van het vaargebied en boottype.
Reglement
Allereerst is het verplicht, met uitzondering van open boten, om het reglement voor het water waar je vaart aan boord te hebben. Het Binnenvaart-politiereglement (BPR) is van toepassing op merendeel van de Nederlandse vaarwegen en mag ook in digitale vorm aanwezig zijn. De ANWB Almanak deel 1 bevat het Binnenvaart-politiereglement. Op zee en voor de Rijn en Rijntakken, de Maas in het grensgebied, de Westerschelde, het kanaal Gent-Terneuzen en voor de Eemsmonding gelden aparte reglementen. Je kunt deze vinden in de wettenbank van de overheid.
Benodigdheden voor snelle motorboten
Aan boten korter dan 15 meter en die sneller dan 20 kilometer per uur kunnen varen, zijn een aantal eisen verbonden. Zo dient de schipper volgens de Binnenvaartwet in het bezit te zijn van een Klein Vaarbewijs I. Voor het varen op grote wateren, zoals het IJsselmeer, de Waddenzee en de Westerschelde, is ook een Klein Vaarbewijs II vereist. Daarnaast moet je met een snelle motorboot verplicht een registratiebewijs aan boord hebben. Dit Y-nummer kun je aanvragen bij het postkantoor. Het vaarbewijs en registratienummer dienen bij controle onmiddellijk getoond te kunnen worden. Ook een dodemanskoord moet aanwezig zijn en verplicht gebruikt worden door de schipper. Dit is essentieel voor de veiligheid omdat het de boot tot stilstand brengt als de bestuurder uitvalt. In tegenstelling tot voor de langzame pleziervaart, is het voor snelle motorboten wel verplicht om gekeurde reddingsvesten aan boord te hebben. De waterpolitie stelt dat iedere opvarende over een reddingsvest moet beschikken. Bij staand sturen dient het reddingsvest gedragen te worden. Wij raden aan om ten alle tijden reddingsvesten aan boord te hebben. Bovendien behoort een brandblusser met minimaal 2 kilogram inhoud tot de verplichte uitrusting. Hieronder een opsomming van de benodigdheden aan boord van snelle boten:
Vaarbewijs
Registratiebewijs
Dodemanskoord
Gekeurde reddingsvesten
Brandblusser
Radarreflector
Op een aantal vaarwegen, zoals de Maasmond, de Oosterschelde en het kanaal van Gent naar Terneuzen,Noordzeekanaal, is het verplicht (voor alle schepen!) om een radarreflector te voeren. Deze verbetert je zichtbaarheid op het radarscherm van andere schepen waardoor de kans groter is dat je wordt opgemerkt. Een radarreflector is dus niet overal verplicht, maar het is raadzaam om dit veiligheidsmiddel onderdeel te maken van de standaard bootuitrusting.
Navigatieverlichting
Tussen zonsondergang en zonsopgang en overdag met slecht zicht is navigatieverlichting verplicht. Het verhoogt de zichtbaarheid van je boot in het donker of bij slechte weersomstandigheden, zoals mist. Het risico op aanvaringen is hierdoor kleiner. Daarnaast kun je aan de navigatieverlichting het boottype herkennen, wat essentieel is voor het goed toepassen van de voorrangsregels. Ook is met behulp van navigatieverlichting gemakkelijk te bepalen welke richting de boot opvaart.
Handig aan boord
Om problemen te voorkomen of verhelpen zijn er een aantal aanvullende veiligheidsmiddelen die wij aanraden om aan boord te hebben. We bespreken ze hieronder.
Reddingsboei
Een reddingsboei is onmisbaar aan boord omdat het een drijfhulpmiddel is voor iemand die te water is geraakt. Sommige zijn uitgerust met verlichting voor betere herkenbaarheid.
Marifoon
Een maritieme telefoon, ofwel marifoon, vergroot de veiligheid aan boord. Je kunt zo namelijk gemakkelijk communiceren met andere schepen, de kustwacht of de sluismeester. Ook reddingsdiensten en medische specialisten zijn via de marifoon te raadplegen.
Noodvuurwerk
In geval van nood heeft communicatie via de marifoon of mobiele telefoon de voorkeur, maar wanneer dit niet mogelijk is kan noodvuurwerk levens redden. Door visuele noodsignalen uit te zenden trek je de aandacht van andere schepen en maak je de positie van een persoon of vaartuig kenbaar.
Reddingsvlot
In Nederland is het voor de pleziervaart niet verplicht om een reddingsvlot aan boord te hebben. Echter, in bepaalde noodsituaties is het een onmisbaar hulpmiddel. Het is daarom sterk aanbevolen om bij langere reizen over groot water een reddingsvlot mee te nemen.
EPIRB of PLB noodbaken
In geval van nood is een marifoon de beste manier om hulp te vragen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan je alarm slaan met een PLB of EPIRB noodbaken. Een EPIRB is bedoeld voor gebruik op zee en kan manueel of automatisch door contact met water worden geactiveerd. Een PLB kan overal worden gebruikt en schakel je handmatig in.
Meer informatie over noodbakens?
In ons blog benoemen we de verschillende soorten noodbakens en vertellen we hoe deze apparaten werken.
Ankergerei
Bij motorpech of een kapot zeil helpt een anker je met het op de plaats houden van de boot. Ook in het geval van slechte weersomstandigheden kan ankeren een veilige oplossing zijn. Om deze manoeuvre correct en veilig uit te kunnen voeren, heb je wel het juiste ankergerei nodig. Denk hierbij aan een anker geschikt voor het vaargebied, de bodemgesteldheid en het type boot. Maar ook een ankerketting/ankerlijn met de juiste dikte en lengte. Vergeet ook de ankerboei niet om de plaats van het anker te markeren.
Navigatieapparatuur
Goede navigatieapparatuur is onmisbaar aan boord. Het helpt je om de weg te vinden en geeft informatie over de positie en identiteit van schepen onderling en de omgeving. AIS (Automatic Identification System) is een goede aanvulling op je radarsysteem, het creëert namelijk een betrouwbaar real-time beeld van de maritieme omgeving. Met AIS heb je geen hinder van “objecten” in de omgeving die het zicht belemmeren en het biedt, mits andere boten ook een AIS-systeem hebben, aanvullende scheepsinformatie (koers en snelheid).
Navtex
Het internationale radiosysteem ‘Navtex’ is speciaal ontwikkeld voor schepen op zee en zendt automatisch maritieme veiligheidsberichten uit. Met een Navtex receiver ontvang je onder meer wind- en stormwaarschuwingen, navigatieberichten en spoedmeldingen.
EHBO-doos
Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarom is het handig om een EHBO-doos aan boord te hebben. In een noodsituatie moet je snel en adequaat kunnen handelen, dus leg de doos op een duidelijk zichtbare plaats. Hou hem ook up-to-date zodat alle benodigde middelen voorhanden zijn.
Verrekijker
Een verrekijker is ook een handig veiligheidsmiddel voor op de boot. Zo kun je op afstand kijken of de lichten van de sluis al op groen staan en de veerpont in de gaten houden. Ook verdachte situaties kun je beter bekijken.
Scheepshoorn
Wanneer je tijdens het varen overvallen wordt door slecht zicht, bijvoorbeeld door mist of regen, kunnen geluidssignalen erg nuttig zijn. Je kunt het overige scheepsverkeer waarschuwen voor gevaar en bijzondere verrichtingen aangeven. Een scheepshoorn, ook wel scheepstoeter genoemd, is dus erg handig om aan boord te hebben. Boten tot zo’n 20 meter lang hebben een hoorn die een fluit of belsignaal afgeeft. Dit is een kort en scherp geluid. Grote boten hebben een scheepstoeter die veel harder klinkt.
ben je een van bovenstaande artikelen nodig stuur ons gerust een bericht!!
Hoge stromen kunnen elektrische installaties aan boord onherstelbaar beschadigen. Om de installatie en boordelektronica tegen kortsluiting en overbelasting te beschermen dien je zekeringen, formeel ook wel smeltveiligheid genoemd, te plaatsen. In dit blog vertellen we hoe een zekering werkt, welke soorten er zijn en waar je op moet letten bij het selecteren van een zekering. Brandgevaar bij kortsluiting en overbelasting Elektriciteitsdraden zijn geïsoleerd, waardoor de stroom in een bepaalde richting wordt verplaatst. Wanneer deze isolatie niet meer in orde is en de stroom zich in een verkeerde richting voortbeweegt, ontstaat kortsluiting. Omdat de stroomsterkte hierdoor toeneemt en de installatiedraden als gevolg steeds warmer worden, neemt het risico op brandgevaar toe. Er is sprake van overbelasting als door een apparaat of draad meer stroom gaat dan waarvoor het gemaakt is. Bij te hoge stromen kan er zoveel warmte ontwikkeld worden dat er brand ontstaat. Met zekeringen kun je dergelijke gevaren voorkomen. Hoe werkt een zekering? Een zekering is onderdeel van de elektrische installatie aan boord en beschermt de bedrading en aangesloten apparaten tegen schade. In de meeste zekeringen bevindt zich een draad (smeltdraad) van koper, zilver of van een koperlegering in een behuizing van keramiek, glas of kunststof. Wanneer door kortsluiting of overbelasting de stroomsterkte toeneemt, smelt en breekt het draad. Dit onderbreekt de stroomkring en voorkomt dat zich ergens anders in het systeem warmte ontwikkelt. Zekeringen beveiligen selectief, wat inhoudt dat de zekering het dichts bij de kortsluiting doorsmelt. Hierdoor wordt de rest van de elektrische installatie geïsoleerd en blijft het probleem beperkt. Welke soorten zekeringen zijn er? Er zijn verschillende soorten zekeringen voor de boot verkrijgbaar. We bespreken ze hieronder. Glaszekeringen Een glaszekering bestaat uit een glazen buisje met daarin een dun smeltdraadje en op de uiteinden een geleidende kap. Het wordt vaak gebruikt ter bescherming van elektronische apparaten tegen overbelasting, verkeerd aansluiten en interne storingen. De glaszekering met het hoogste ampèrage die wij kunnen leveren is 20 A. Als het draadje doorgebrand is, dient de glaszekering vervangen te worden door hetzelfde type. Je kunt dit dankzij het doorzichtige omhulsel gemakkelijk waarnemen. glaszekeringen Keramische zekeringen Bij een keramische zekering, ook wel steenzekering of torpedozekering genoemd, zit het smeltdraad in een keramische buis. Het is net zo compact als een glaszekering, maar beter bestand tegen hoge stromen. In sommige gevallen is een keramische zekering zelfs geschikt voor een maximale stroom van 100 ampère. Dit is in veel elektronische installaties ook min of meer noodzakelijk. Automatische zekeringen Een automatische zekering is voorzien van een stukje metaal dat kromtrekt bij te hoge stromen waardoor de schakelaar naar de uit-stand getrokken wordt. Net als bij smeltveiligheid wordt de stroomkring onderbroken. Na kortsluiting of overbelasting hoeft de zekering niet vervangen te worden, met één druk op de resetknop schakel je de spanning weer in. Mega zekeringen Mega zekeringen zijn goed bestand tegen langdurig grotere belastingen. Het is een zwaarder type zekering geschikt voor stromen tot wel 250 ampère. Stripzekeringen Stripzekeringen, ofwel ANL-zekeringen, worden gebruikt in vele toepassingen. Ze zijn goed geschikt voor apparaten aan boord die veel stroom verbruiken, zoals een boegschroef en ankerlier. Vlaksteekzekeringen Vlaksteekzekeringen zijn goed geschikt voor zware toepassingen. Ze zijn eenvoudig te vervangen en door de verschillende kleuren kun je het aantal ampère makkelijk herkennen. Daarnaast wordt een vlaksteekzekering veel gebruikt in een zwevende zekeringhouder. Welke zekering heb ik nodig? Welk soort zekering je nodig hebt, is afhankelijk van wat je wilt beschermen (kabel of apparaat) en van de hoogste piekstroom die door het systeem loopt. Kies altijd een zekering met een waarde die iets hoger ligt dan de te verwachten piekstroom. Als je een apparaat wil afzekeren staat de waarde voor de zekering vaak in de handleiding vermeld. Wanneer je een beschadigde buiszekering (keramische of glaszekering) wilt vervangen, dan is het belangrijk rekening te houden met de volgende zaken: De maximale stroom van de nieuwe zekering moet overeenkomen met de maximale stroom van de oude zekering. Het formaat van de zekering dient gelijk te zijn aan het formaat van de oude zekering. Zekeringhouders Een zekeringhouder is nodig om de zekering te kunnen plaatsen tussen de kabel. Sommige zekeringhouders zijn voorzien van een afdekkap ter bescherming. Voor de verschillende type zekeringen zijn ook verschillende zekeringhouders verkrijgbaar. Een zwevende zekeringhouder kan handig zijn voor glaszekeringen en vlaksteekzekeringen als er een zekering moet worden geplaatst tussen de plus kabel van een aangesloten apparaat, zoals bijvoorbeeld een koelkast. Wil je meerdere zekeringen groeperen, dan kun je ook voor 4-, 6-, of 10-delige zekeringhouders kiezen. zekeringhouder 10 delig
Een van de belangrijkste zaken aan boord is veiligheid. Om de veiligheid te waarborgen dient de bootuitrusting aan bepaalde eisen te voldoen. Bepaalde materialen moet je verplicht aan boord hebben en andere zijn gewoon erg handig. In dit blog vertellen we wat onmisbaar is op de boot voor een veilige vaartocht. Verplicht aan boord De verplichte uitrusting aan boord van pleziervaartuigen is afhankelijk van het vaargebied en boottype. Reglement Allereerst is het verplicht, met uitzondering van open boten, om het reglement voor het water waar je vaart aan boord te hebben. Het Binnenvaart-politiereglement (BPR) is van toepassing op merendeel van de Nederlandse vaarwegen en mag ook in digitale vorm aanwezig zijn. De ANWB Almanak deel 1 bevat het Binnenvaart-politiereglement. Op zee en voor de Rijn en Rijntakken, de Maas in het grensgebied, de Westerschelde, het kanaal Gent-Terneuzen en voor de Eemsmonding gelden aparte reglementen. Je kunt deze vinden in de wettenbank van de overheid. Benodigdheden voor snelle motorboten Aan boten korter dan 15 meter en die sneller dan 20 kilometer per uur kunnen varen, zijn een aantal eisen verbonden. Zo dient de schipper volgens de Binnenvaartwet in het bezit te zijn van een Klein Vaarbewijs I. Voor het varen op grote wateren, zoals het IJsselmeer, de Waddenzee en de Westerschelde, is ook een Klein Vaarbewijs II vereist. Daarnaast moet je met een snelle motorboot verplicht een registratiebewijs aan boord hebben. Dit Y-nummer kun je aanvragen bij het postkantoor. Het vaarbewijs en registratienummer dienen bij controle onmiddellijk getoond te kunnen worden. Ook een dodemanskoord moet aanwezig zijn en verplicht gebruikt worden door de schipper. Dit is essentieel voor de veiligheid omdat het de boot tot stilstand brengt als de bestuurder uitvalt. In tegenstelling tot voor de langzame pleziervaart, is het voor snelle motorboten wel verplicht om gekeurde reddingsvesten aan boord te hebben. De waterpolitie stelt dat iedere opvarende over een reddingsvest moet beschikken. Bij staand sturen dient het reddingsvest gedragen te worden. Wij raden aan om ten alle tijden reddingsvesten aan boord te hebben. Bovendien behoort een brandblusser met minimaal 2 kilogram inhoud tot de verplichte uitrusting. Hieronder een opsomming van de benodigdheden aan boord van snelle boten: Vaarbewijs Registratiebewijs Dodemanskoord Gekeurde reddingsvesten Brandblusser
Accu’s zorgen tijdens het varen voor elektriciteit aan boord. In de haven, aan de kade en op andere openbare ligplaatsen kan je beter gebruikmaken van walstroom zodat je niet aangewezen bent op de energie die in de accu’s is opgeslagen. Een walstroomaansluiting op de boot is dan natuurlijk wel een must. We vertellen welke producten daarvoor nodig zijn, geven installatietips en laten aansluitschema’s zien. Waarom walstroom gebruiken? Walstroom is een slimme stroomoplossing voor boten die in de meeste jachthavens beschikbaar is. Door elektriciteit aan wal af te tappen kunnen alle motoren na het aanmeren worden uitgezet. De accu’s worden geladen wanneer er een acculader aan boord is geïnstalleerd en je hebt op dat moment geen omvormer nodig voor het aansluiten van eventuele 230V apparatuur. Ook heeft de omgeving minder last van het geluid van draaiende motoren. Bovendien zorgt het gebruik van walstroom voor een schonere lucht omdat de uitstoot van stikstofoxide, fijnstof en CO2 afneemt. Benodigdheden voor een veilige walstroomaansluiting De aanleg van walstroom dient goed en bovenal veilig te gebeuren. Elektriciteit kan namelijk zeer gevaarlijke situaties opleveren. Het is aanbevolen om je goed voor te bereiden of een professional in de arm te nemen. Wanneer de walstroom aangesloten is kan je het beste een aardlekschakelaar toepassen en eventueel een zekeringautomaat. Voor een veilige verbinding tussen wal en schip is het ook raadzaam om een scheidingstransformator of galvanische isolator te gebruiken.
Gas is een veilige bron van warmte en energie aan boord van je boot, mits het op een juiste manier gebruikt en geïnstalleerd wordt. In dit blogitem geven wij adviezen en tips over hoe je gas aan boord veilig gebruikt, hoe je gasflessen veilig opbergt en hoe je een gasinstallatie veilig aanlegt. Veilig gebruik van gas aan boord Een eerste advies is om nooit autogas (LPG) te gebruiken. Propaan heeft, door de hogere werkdruk, de voorkeur. Eventueel is butaan ook een optie. Propaan gasflessen zijn wel redelijk groot van formaat, dus minder geschikt voor kleinere boten. Gassoorten LPG is een autogas en bestaat uit een mengsel van propaan- en butaangas. Het gebruik van LPG op de boot wordt ten zeerste afgeraden omdat het hoge vlammen kan veroorzaken. Butaan gasflessen zijn speciaal gemaakt voor butaangas (“campinggas”). Butaangas heeft een lagere druk dan propaangas, dus een butaan gasfles mag nooit gevuld worden met propaan. Doe je dit wel, dan ontstaat er een levensgevaarlijke situatie. Je kunt de verschillende gasflessen makkelijk uit elkaar houden; butaanflessen zijn altijd blauw gekleurd en propaanflessen grijs, groengrijs of rood. De gasflessen moeten om de tien jaar vervangen of gekeurd worden. Ook is het raadzaam om nooit gebruik te maken van wegwerptanks. Het verwisselen van deze tanks kan namelijk erg gevaarlijk zijn. Op open boten worden vaak zogenaamde losse gassets toegepast. Zorg ervoor dat je de tanks van deze sets in de open lucht op het voordek of aan de kant wisselt. Blijf bij het verwisselen van gasflessen en het vervangen van leidingen ook uit de buurt van open vuur, er kan namelijk nog gas vrijkomen. Verder is het verstandig om het gas af te sluiten als je de boot verlaat. Overnacht je aan boord? Sluit dan, als je geen gasapparatuur (koelkast of kachel) gebruikt, de gasfles ’s nachts af. Een andere tip is om de gasfles altijd op een vlakke ondergrond te plaatsen. Een omgevallen fles kan namelijk brand en brandwonden veroorzaken. Zorg ook voor een goede ventilatie in de boot, gasgebruik in een afgesloten ruimte kan koolmonoxide veroorzaken. Gasdetector Het is raadzaam om een gasdetector te plaatsen zodat je op tijd wordt gewaarschuwd wanneer er gas vrijkomt in de boot. Propaan- en butaangas zakken naar de grond omdat deze gassoorten zwaarder zijn dan lucht. Plaats de melder daarom onderin de boot (bilge), maximaal 30 centimeter boven de vloer en op ongeveer twee tot drie meter afstand van de hittebron. Veilige berging: gasbun of gasflessenkast Gasflessen dienen buiten de kajuit in een gasbun of gasflessenkast te worden opgesteld. Ook reserve gasflessen moeten hierin worden opgeborgen. De gasbun dient van voldoende brandwerend materiaal te zijn gemaakt en gasdicht te zijn. Bij voorkeur is een kast of bun vervaardigd van metaal. Het is van belang dat de gasbun aan de bovenzijde is voorzien van een ventilatiemogelijkheid en aan de onderzijde van een schuin aflopende afvoer naar buitenboord (doorsnede van minimaal 19 millimeter). Een afvoer is noodzakelijk omdat bij een lekkage het gas naar beneden zakt (gas is zwaarder dan lucht). Let erop dat de lekgasafvoer voldoende boven de waterlijn ligt. Plaats een vlonder onder de bun zodat bij een lekkage het gas onder de fles weg kan stromen. Twee laatste tips: zorg ervoor dat de gasfles goed vast staat (zeevast bevestigen) en plaats deze nooit in de volle zon! Veilige gasinstallatie
Hoe voorkom en verwijder je schimmels op de boot? Een vochtige en warme omgeving is een voedingsbodem voor schimmels. De groei van deze micro-organismen wordt ook veroorzaakt door stilstaande lucht. Het is dan ook niet zo gek dat schimmel op de boot een veelvoorkomend probleem is: vocht is prominent aanwezig en goed ventileren is vaak lastig. In dit blog gaan we dieper in op de oorzaken van schimmelvorming op de boot en vertellen we hoe je het kan voorkomen en behandelen. De oorzaken van schimmelvorming Schimmel wordt veroorzaakt door een combinatie van vocht en warme en stilstaande lucht. In de boot is uiteraard veel vocht aanwezig. Je komt vaak binnen met natte kleding en soms is er sprake van een lek. Daarnaast hebben boten die op zout water varen hier extra last van omdat zoutkristallen op kussens, vloeren en meubelen vocht aantrekken. Door het temperatuurverschil tussen buiten en binnen heb je ook snel last van condens tegen de ramen en wanden. Het condenswater druipt vervolgens naar beneden en vormt een klein plasje. Er komt ook altijd een moment dat de bootkap vuil wordt. Als je het vuil laat zitten, trekt het nieuw vuil aan en blijft het doek langer vochtig. Schimmels kunnen zich zo makkelijk ontwikkelen. Stilstaande lucht is ook iets wat schimmels erg aantrekkelijk vinden. Omdat boten vaak onderverdeeld zijn in kleine ruimtes, zoals hutten en kastjes, is het lastig om goed te ventileren. Daarnaast zijn de luiken en patrijspoorten, indien aanwezig, ook van een klein formaat. Slechte ventilatie in combinatie met een hoge luchtvochtigheid bevordert schimmelvorming. Ook is het een veelvoorkomende oorzaak van houtrot. Bovendien vermenigvuldigen schimmels zich snel met temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Schimmels voorkomen Voorkom schimmels door onderstaande tips op te volgen: Houd de boot zo droog mogelijk Isoleer de boot goed Zorg ervoor dat de lucht in je boot zoveel mogelijk circuleert Bestrijd schimmels met uv-straling Zeewater in de boot gekomen? Spoel het oppervlak af met zoet water Maak de bootkap regelmatig schoon en gebruik een impregneermiddel Berg zeilen, bootkussens en reddingsvesten op tijdens de winter Houd de boot zo droog mogelijk Je houdt de boot droog door lekken zo snel mogelijk aan te pakken en een luchtontvochtiger en/of vochtvreter te plaatsen. Deze elimineren condens en vocht en zijn eigenlijk onmisbaar wanneer je voor een langere periode, zoals tijdens de wintermaanden, niet aan boord bent. Daarnaast kun je vocht ook voorkomen met een heteluchtkachel (bijv. Planar) en goede ventilatie. Vergeet ook niet om de bilge droog te houden. Isoleren Met een isolatielaag aan de binnenzijde van de romp heb je minder last van condens afzetting en andere vormen van vocht. Je kunt hier het best isolatiematten voor gebruiken die geen water opnemen. Zorg ervoor dat er geen lucht tussen de romp en het isolatiemateriaal kan komen, anders krijg je daar last van schimmelvorming. Ventileren Het is belangrijk om de lucht in de boot zoveel mogelijk te laten circuleren. Dit kun je het best aanpakken door de luiken en deuren te voorzien van ventilatieroosters en ze regelmatig te openen. Luchthappers en dekventilatoren zorgen ook voor een goede ventilatie. Uv-straling Schimmels kunnen slecht tegen uv-stralen en daarom is het raadzaam om textiel, zoals kussens, regelmatig buiten te laten luchten. Laat ook de gordijnen zoveel mogelijk open zodat de uv-stralen micro-organismen in de boot kunnen doden. bootkussens Afspoelen met zoet water Varen op zee maakt de boot extra gevoelig voor schimmelvorming omdat zoutkristallen vocht aantrekken. Mocht er zeewater in de boot komen, dan is het raadzaam om de binnenruimte te spoelen met zoet water. Bootkap impregneren en schoonmaken Een schone bootkap voorkomt dat vuil én schimmels zich aan het doek kunnen hechten. Maak daarom regelmatig de bootkap schoon met speciaal daarvoor ontwikkelde producten, Spullen opbergen in de winter Zeilen, bootkussens en reddingsvesten kunnen tijdens de winter gaan schimmelen. Haal ze daarom van boord en berg ze droog op.
zelf zijn we fan van jotun epoxy verven,mede omdat de 2componenten epoxy van jotun een aantal voordelen heeft ten opzichte van lak. wij hebben zelf de ervaring dat de glans toch goed aanwezig blijft. Soorten verf Verf is de algemene term voor producten die bedoeld zijn om een voorwerp te beschermen of te verfraaien door het van een pigmenthoudende laag te voorzien. Er bestaan een aantal verschillende soorten of samenstellingen van verfproducten. Die simpelweg onder te verdelen zijn in drie groepen: 1. Fysisch drogend Chloorrubber Acrycaat Bitumen Vinyl 2. Oxydatief drogend Alkyds Urethaan-alkyd/ Siliconen / Alkyd Oliebasis 3. Chemisch drogend Epoxy Koolteer Epoxy Polyurethaan Zinksilicaat In de markt waar wij ons bevinden, maritieme omgeving zien wij vooral veel acrylaat, vinyl, chloorrubber, epoxy en polyurethan producten. Elk soort product heeft speciale eigenschappen, hieronder geven we kort de belangrijkste eigenschappen per soort. 1. Acrylaat Binnen de groep acrylaatverven bestaan ruwweg uit twee groepen • Thermoplastisch (1 component/ reversibel) • Thermosetting (2 component/ irreversibel) • Bijvoorbeeld Polyurethaan Zowel de één- als tweecomponenten varianten van acrylaat verf hebben een aantal generieke eigenschappen, zoals: • Snelle droging • Hoge glans • Duurzaamheid • Kleurbehoud • Verwerkbaarheid De eigenschappen maken acrylaat producten uitermate geschikt voor het gebruik als eindlaag in een verfsysteem. Voordelen - Goedkoop in de aanschaf - Snel drogend en snel overschilderbaar - Zeer duurzaam - Goed glansbehoud Nadelen - Kan slechts in zeer dunne lagen aangebracht worden - Slechte resistentie tegen oplosmiddelen 2. Vinyl Voordelen - Goedkoop in de aanschaf - Snel drogend en snel overschilderbaar - Zeer duurzaam - Goed glansbehoud Nadelen - Kan slechts in zeer dunne lagen aangebracht worden - Slechte resistentie tegen oplosmiddelen Vinyl producten worden zowel toegepast in primers en aflakken. 3. Chloorrrubber Wanneer we over chloorrubber producten spreken hebben we het eigenlijk altijd over Synthetische Chloorrubberproducten, dit aangezien rubber zoals uit in natuur verkrijgbaar is, niet geschikt is voor het gebruik in coating producten. Voordelen - Snel drogend en snel overschilderbaar - Redelijke resistentie tegen chemicaliën - Goede resistentie tegen water - Duurzaam - Kan bij lage temperaturen aagebracht worden Nadelen - Kan slechts in zeer dunne lagen aangebracht worden - Slechte resistentie tegen oplosmiddelen - Bevat relatief hoog gehalte oplosmiddel, waardoor het meer milieubelastend is. 4. Alkyd Klassieke alkyd bindmiddelen zijn gemaakt uit plantaardige oliën, glycerol & ftaalzuur, het gebruikte type heeft invloed op: • Flexibiliteit • Droging • Vergeling • Vloei • Hechting (bevochtiging van substraat) Voordelen - Relatief goedkoop in de aanschaf - Flexibel - 1-component, makkelijk aan te brengen - Duurzaam in atmosferische omstandigheden - Zeer goede hechting op ondergronden - Goed glansbehoud Nadelen - Slechte resistentie tegen chemicaliën en oplosmiddelen - Slechte resistentie tegen water 5. Epoxy Een epoxy product is altijd een twee componenten product, dus heb je bij dit product zowel een basis product en een verharder. Deze producten moeten in de goede verhouding met elkaar vermengd worden om de juiste producteigenschappen te krijgen. De verharder kan bestaan uit de volgende chemische producten: Amines, Amides, Adducten van deze twee, Ketimines, Isocyanaat. De verharder componenten (polyamines- and amides) kunnen voorgereageerd worden met epoxy (adducten)om: • Reactie te verbeteren • Amine ‘uitzweten’ te voorkomen • Mengbaarheid met epoxy te verbeteren • Verminderen vluchtigheid Epoxy producten bestaan er in een groot aantal variaties, dit heeft te maken met het versnijden van de epoxy, de verharder en ander hulp- en bindmiddelen. Toch hebben epoxyproducten een aantal generieke eigenschappen, waar de voornaamste Bescherming is, andere zijn: • Goede hechting diverse metaal ondergronden • (staal, aluminium, verzinktstaal) • Goede chemische resistentie • Goed bestand tegen immersie in water • Krachtige, sterke coatings • Goed inzetbaar in combinatie met kathodische bescherming • Redelijke lage temperatuur uitharding ( < 0 °C ) • Matige weervastheid • verkleuring • verkrijting • snel glansverlies • Solvent Free High solid, watergedragen & oplosmiddelhoudend Voordelen - Vormt een zeer harde laag - Goede resistentie tegen water - Redelijke resistentie tegen chemicaliën en oplosmiddelen - Zeer duurzaam in atmosferische omstandigheden Nadelen - 2 componenten, dus na mengen kort te gebruiken - Slecht glansbehoud - Verkrijt - Opruwen verouderde epoxies bij overschilderen 6. Polyurethanen De laatste groep die we nu zullen behandelen zijn polurthaan producten, deze twee componenten producten worden door onderstaande voordelen vaak als eindlaag in een verfsysteem gebruikt. Buiten dat de producten goed bestrand zijn tegen diverse chemicaliën ligt de kracht van deze producten op de fraaie uitstraling die de producten geven. Kort samengevat zijn dit de voordelen van deze producten: • Glansbehoud • Kleurbehoud • Overschilderbaarheid • Snelle droging • Goede hechting • Goede chemische resistentie • Flexibel Polyurethanen hebben ook wat nadelen, zoals: • Gevoelig voor vocht tijdens applicatie • Specifieke verdunners • Relatief dunne lagen • Gezondheid m.b.t isocyanaat Voordelen - Zeer goed glansbehoud - Kan bij lage temperaturen worden aangebracht - Zeer duurzaam in atmosferische omstandigheden - Overschilderbaar Nadelen - Glans neemt af bij hoge luchtvochtigheid tijdens drogen - 2-componenten, dus na mengen kort te gebruiken - Prijzig Tabel Hieronder een indicatief overzicht van voor- en nadelen van de verftypen. Voor exacte informatie raadpleeg altijd het datasheet van desbetreffend product. Alkyd Vin/Acr Epoxy Polyurethaan Bitumen Chl/Rub Glansbehoud + + - ++ - - Kleurbehoud + + + + - - Roestwerend + + ++ + ++ + Duurzaam in atmosferische omstandigheden (buitenlucht) + + ++ + -- + Bestand tegen permanente waterbelasting - - + - ++ + Bestand tegen chemacaliën - - + + - Gebruiksgemak / Onderhoud ++ ++ ++ +/- ++ ++ Prijs + + + - + +
wjwatersport heeft een zeer leuke aanbieding van jotun in de maand januari en februari 2020.op de meeste producten van jotun 20% korting. uiteraard leveren wij ook andere merken oa nelf hempel hydrant,ook diverse antifoulings,we kunnen ook uw schip of boot voorzien van de juiste antifouling systeem. wjwatersport bied een breed scala aan onderhoud denk aan motor en keerkoppeling onderhoud revisie reparatie of een beurt.vraag naar de mogelijkheden. wij denken graag met u mee met uw probleem hebben wij een oplossing!!! wij zijn pas tevreden als de klant vakkundig is geholpen en zorgeloos veder kan. wij komen ook graag op lokatie.